תסמין הקרנית הדקה ובשמו הנוסף – קרטוקונוס

מחלת הקרטוקונוס היא מחלה מתקדמת הגורמת לעיוות צורת הקרנית ולפגיעה בחדות הראייה. כיצד תדעו האם המחלה יכולה לפגוע בכם, מהם שלבי המחלה השונים ומהם אמצעי הטיפול הקיימים?

הקרנית היא רקמה שקופה ודקיקה המכסה את הקשתית ומהווה את השכבה הקדמית ביותר של העין, שנועדה להגן על העין. הקרנית מסננת את קרני האור הנכנסים לתוך העין והמבנה שלה הוא זה שקובע את עוצמתה האופטית של העין.

צורתה העגולה של הקרנית מותאמת לתפקידה החשוב, אך ישנם מצבים בהם צורתה הכיפתית של הקרנית משתנה והיא הופכת לצורת חרוט, לרוב בעקבות מחלה הנקראת קרטוקונוס (קרנית חרוטית).

קרטוקונוס – אז ממה נגרמת קרנית חרוטית?

המחלה תורשתית וגורמיה אינם ידועים. היא יכולה להופיע כמחלה עצמאית או כנלווית למחלות סיסטמיות נוספות.

המחלה מופיעה בצורה הדרגתית, בדרך כלל אצל צעירים בגילאי העשרה עד השלושים. המחלה היא מחלה גנטית כך שהופעתה אצל אחד מבני המשפחה מגביר את הסיכוי של שאר בני המשפחה לפתח אותה גם כן.
גורמים נוספים שעלולים לגרום לבעיה הנ"ל הם אלרגיות חוזרות בעיניים, אסטמה, או שפשוף אגרסיבי של העיניים לאורך זמן.

מה קרטוקונוס יכול לגרום?

קרטוקונוס מתבטאת בכך שהקרנית הולכת ונעשית דקה ומקבלת צורת חרוט (ומכאן שמה של המחלה). אבדן המבנה הסימטרי של הקרנית משפיע על שבירת קרני האור ומונע קבלת תמונה חדה וברורה, זאת מכיוון שקרני האור אינן מתמקדות היטב על פני הרשתית ויוצרות תמונה מעוותת, המובילה לירידה בחדות הראייה והופעה של צילינדר (אסטיגמציה) הולך וגדל במשקפיים.

כיצד מאבחנים קרנית חרוטית?

בשלב הראשון ניתן להשגיח ולראות האם התסמינים המעידים על אפשרות להתפתחות קרנית חרוטית מופיעים אצלכם.

התסמינים העיקריים הם: ירידה בחדות הראייה, קושי בראיית עצמים קטנים ורחוקים, פגיעה ביכולת להבחין בגווני צבעים, הופעת כתמים בשדה הראייה, הופעת הילות אור סביב מקורות אור או עצמים בוהקים

אבי עבודי באמצע בדיקת ראייה ללקוח

 

במידה ונתקלתם בתסמינים, יש לגשת לרופא עיניים לביצוע בדיקה ואבחון. בבדיקה ממפים את הקרנית ובודקים את עובייה באמצעות צילום מיוחד. במידה ואובחנתם כחולי קרטוקונוס, המליצו לכל בני משפחתכם להיבדק, מאחר ומדובר במחלה גנטית, שיתכן שתסמיניה מופיעים גם אצלם.

האם יש טיפול למחלה?

 ישנם מספר טיפולים למחלת הקרטוקונוס, המותאמים לשלב בו אובחנה. 

בשלבים המוקדמים של המחלה ניתן להתגבר על בעיות הראייה באמצעות משקפיים, ובהמשך באמצעות עדשות מגע מיוחדות הבנויות במיוחד למבנה של קרנית חרוטית ומשפרות את כניסת האור לגלגל העין. חשוב לציין כי לא ניתן לטפל בקרטוקונוס באמצעות ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, מכיוון שמבנה הקרנית הדק אינו מאפשר ביצוע ניתוחי לייזר.
בשלבים מתקדמים יותר, כאשר הקרנית דקה ומעוותת בצורה שאינה מאפשרת הרכבת עדשות, ניתן לפנות לפתרון של השתלת קרנית.

כמו בכל מחלה, גם במקרה זה אבחון מוקדם של המחלה מאפשר מגוון פתרונות לטיפול בקרנית חרוטית. בדיקה מקצועית אצל אופטומטריסט מומחה  יסייע לכם לאבחן האם אתם סובלים מקרטוקונוס ולטפל בתסמינים בהקדם על מנת למנוע את התקדמות המחלה.

רוצים לדעת אודות הסימפטומים וקבוצות הסיכון קרטוקונוס? היכנסו לקישור המצורף.

לקביעת פגישה, לייעוץ ובדיקה – אופטיקה טל!

אופטיקה טל